אהבה מרצון – מה היא?

הרבה אנשים שואלים את עצמם איך אדע שאוהבים אותי ואני אוהב אחרים? איך ארגיש זאת בליבי ואדע זאת בשכלי מהי אהבה?
השאלה הזו מלווה אותנו במערכות יחסים בתוך המשפחה –אחים, הורים ילדים או מחוץ למשפחה- עם חברים, חבריי קהילה, עמיתים לעבודה וכמובן במערכת יחסים זוגית, בקשר רומנטי בשלבי תהליכי החיזור ובהמשך בנישואין.

ה״סימנים״ מהי אהבה ככלל ואהבה רומנטית בפרט ניתנים לזיהוי על בסיס החשיבה הפסיכולוגית שלכל רגש אותו מרגיש האדם, יש ביטוי התנהגותי. יש הרואים את עולם הרגשות אצל בני אדם כ ״דלק״ המפעיל את האדם.
לאור שתי תפיסות אלה, בחיי היום יום, אדם שאוהב מישהו, לרגש זה חייב להיות ביטוי התנהגותי אצל האדם האוהב. פעמים האדם מתאמץ ומתאפק לא לתת ביטוי התנהגותי לרגש שמציף אותו וכל זה כדי שהסביבה הקרובה או הרחוקה לא תגלה את רגשותיו הכמוסים ובמיוחד אם מדובר על רגש אישי כמו אהבה.

עולם הסמלים והסימנים המסמל עבורנו 'מהי אהבה', יהיה קשור קודם כל לעולם הסמלים שהיינו חשופים לו במשפחתנו. בשלבים יותר מאוחרים של החיים התווספו לנו סמלים נוספים שאימצנו מהעולם התרבותי והערכי כלפיו היינו חשופים במשך שנות התבגרותנו.

המטפל זאב סגל בספרו- "המשפחה״ היווה בשבילי מקור ספרותי לפיתוח רעיון "הסמלים״ לרגש האהבה. סגל הגיע לקבוצת ה'סמלים' מניסיונו הטיפולי ועל ידי דיאלוג עם אנשים שנשאלו על התנהגותם כלפי אלה שחשו רגש אהבה כלפיי האחר. התשובות כללו עשרות רבות של התנהגויות שבעיני הנשאלים שייכו אותם לרגש של אהבה. סגל סווג אותן לשמונה קטגוריות של אהבה.

בטרם אציג את הקטגוריות, חשוב להדגיש כי אותן ההתנהגויות יכולות לבוא לידי ביטוי במערכת יחסים שונות. יש מערכות יחסים על בסים רגש האהבה בין הורים וילדים, אחים ואחיות, בני זוג ידידים מאותו המין או מהמין השני או בני זוג נשואים. כל אחת מהקטגוריות תבוטא כקשר הבין אישי כדרכי ביטוי שונים ועם עוצמות שונות.

בהצגת הקטגוריות אציג כיצד כל קטגוריה יש לה ביטוי במערכות היחסים השונות, כי בכל מערכת יחסים מתרקמים ונוצרים ״עולם הסמלים״ של רגש האהבה בביטויים שונים ומגוונים.

משפט המפתח של זאב סגל בהצגת משנתו הפסיכולוגית:

"הדרך הפשוטה ביותר ללמוד על רגשותיהם של אנשים אוהבים היא לשאול אותם על רגשותיהם או לכוון את התנהגותם״
(דר׳ זאב סגל- ״המשפחה״ עמי 52)

האנשים המסוגלים לבטא את רגשותיהם במילים כמה טוב זה מסב להם ולאלה הסובבים אותם. אלה, שהשפה המילולית- רגשית שגורה בלשונם יבטאו פחות את רגשותיהם באמצעות התנהגויות שמקורם בחוויה הרגשית. מאמר זה מבקש להדגיש שיש שני דרכים לבטא את רגש האהבה:

  1. ביטוי מילולי של הרגשות כולל את רגש האהבה.
  2. אלטרנטיבות אחרות של ביטוי רגשות, כולל את רגש האהבה באמצעות השפה ההתנהגותית.

הצגה וניתוח "סמלי האהבה״ בשמונת הקטגוריות תיתן ביטוי להופעת רגש האהבה כדינאמיקה הבין אישית בין חברי המשפחה. כמו כן סמלים אלה יופיעו בקשר רומנטי בתהליך הבחירה ובשלב יותר מאוחר כדינאמיקה הבין זוגית בחיי הנישואין.

שמונת הקטגוריות הן:

  1. מעורבות בפעילות משותפת.
  2. הוכחה חומרית לאהבה.
  3. הוכחה בלתי חומרית לאהבה.
  4. ביטוי מילולי לאהבה.
  5. רגשות – אמפתיה וסימפטיה(הזדהות).
  6. ביטוי פיזי לאהבה.
  7. דמיון בערכים ובמטרות כביטוי לאהבה.
  8. שיחה והדברות.

א. מעורבות בפעילות משותפת

קטגוריה זו כוללת את הנכונות,הרצון למעורבות והנאה בפעילויות משותפות במשפחה ועם בן הזוג, כגון: טיולים, פיקניקים, לימוד משותף, הליכה לתיאטרון, צפייה בסרט, הנאה ממשחקי בית משותפים, האזנה ביחד למוזיקה. לאכול בצוותא בבית או במסעדה וכדומה. באופן כללי כל פעילות משותפת שגורמת להנאה. סוג הפעילות ברקע התרבותי והערכי שאליה משתייכת המשפחה או בני הזוג.

בהנחה שבני משפחה אוהבים אחד את השני ואת כולם ביחד, באופן טבעי מתרחשת התניה, מודעת, שפעילות משותפת במשפחה גורמת להרגשה של קירבה ואהבה.

חשוב לדעת ולזכור כי אותם סמלי האהבה שנחרטו בזיכרון מהפעילויות המשותפות, ילוו את בני הזוג גם יותר מאוחר בשלב של המשך בניית הזוגיות והמשפחה. הדור יבחר ויעביר לדור הבא את ה״סמלים" הישנים והחדשים שיראו ביניהם כמקרבים את הרגשות המשפחתית.

בתהליך הבחירה- בני זוג יציעו אחד לשני להשתתף בפעילות משותפת מתוך מאגר הפעילויות האישית שלהם, זוהי חוויה המקרבת רגשית בין בני אדם. פעמים שני בני הזוג יש להם הנאה מאותן חוויות וזה יתן להם תחושה של התאמה אישית יותר גבוהה. מאידך, ישנם גם אפשרויות אחרות בהן יחוו עם בן הזוג השני פעילויות אחרות שלא חוו במשפחתם ועם בן הזוג החדש ירצו להגשים חוויה חדשה, משלימה ומתקנת. הניגודי והמשלים הוא זה שקירב ויעצים את רגש האהבה.

ב. הוכחה חומרית לאהבה

בקטגוריה הזו נכללים ביטויי האהבה שיש להם בסיס של נתינה חומרית, כגון: תמיכה כספית, נתינת מתנות בטחון כלכלי, מאכל טוב ומזין, בגדים, דאגה למגורים ומטלות שמבצעים כמשפחה. בחברות ובנישואין האהבה תתבטא גם בנכונות לעשות דברים עבור בן הזוג.

הוכחה חומרית לאהבה = נתינת ״חומר״ ומטלות שמבצעים אחד לשני

יש להבין שכמעט כל עשייה או מטלה לא תתאפשר ולא תצא מן הכוח אל הפועל אם הנפשות הפועלות לא ירגישו אוהבים. מאידך יתכן שחלק מאותן מטלות תתבצענה בגלל רגש אחר ולאו דווקא אהבה.

אישה ביקשה יעוץ ועזרה כיצד לגמול את בעלה מלקנות לה תכשיטים יקרים לאירועי יום הולדת ויום הנישואין. בעלה קנה לה תכשיטים באלפי שקלים, גם בשעה שמצבם הכלכלי לא אפשר זאת. היא מצידה הייתה מסתפקת במתנה צנועה שיש בה ביטוי של אכפתיות ותשומת לב. מה שהפריעה לה עוד יותר שבעלה היה מצפה ממנה לענוד את התכשיטים לכל אירוע שהם יוצאים ביחד. האישה הבינה כי הבעל מעוניין להראות לסובבים אותו עד כמה הוא אוהב את אשתו ומפנק אותה בתכשיטים יקרים. האישה כתוצאה מפרשנות שלה וההכרות עם בעלה, הרגישה כי בנתינת ה״חומר", התכשיט, לא היה רק ביטוי אישי של אהבתו אותה. באמצעות התכשיט הבעל רצה להראות לסביבה עד כמה הוא בעל טוב. האישה באופן אישי, הייתה מוותרת על המתנה, כי בעיניה היה בתהליך הנתינה יותר ביטוי של אהבת הבעל את עצמו. כיצד הבעל העלה בדעתו שהתכשיט יבטא את אהבתו אליה אם האישה אינה מסוגלת ליהנות הנאה מינימאלית מהמתנה?

זאת אהבה שתלויה בדבר מאד מאד !!!

בתהליך החיזור והבחירה – בני זוג מרגישים צורך רגשי לבטא את רגשותיהם גם ב״חומר". ברוב המקרים, בתחילת הקשר יש מעצורים מלשחרר "חומר", כי לא רוצים לחשוף מהר מדי את הרגשות הכמוסים שבקשר. יש גם כאלה שמרגישים, כי לא היו רוצים לקבל מבן הזוג השני ״ דברים חומריים״, כדי לא להתחייב מהר מדי לקשר. יש ואריאציות שונות כיצד בני זוג משתמשים בסמלים של "חומר" לבטא את רגשותיהם ואהבתם זה אל זו. חלק גדול מהסמלים לקוחים מהסגנון המשפחתי כיצד מבטאים קירבה ואהבה בין חברי המשפחה. כמו כן מתווספים סמלים שנלמדו והופנמו מצפייה בסרטים, מקריאת ספרות רומנטית, עצות ממה שמקובל אצל החברים וכדומה.
לפני נתינת ה״חומר" יש לוודא, מה הצרכים החומריים והרגשיים של המקבל. יש לבדוק אם הנתינה הספציפית עונה יותר לצרכים של הנותן ולא של המקבל.

בת שתסרוג כיפה לחבר שלה כביטוי של קירבה – בבחירת גודל הכיפה היא תבטא איפה נמצא החבר שלה מבחינה דתית או שתרמוז לו, מה ציפיותיה העתידיות…

ג. הוכחה בלתי חומרית לאהבה

בקטגוריה הזו נכללים מכלול של התנהגויות שמקורן בעולם הרגשי של בני אדם, כגון: דאגה, הערכה, ביטחון, עידוד, הכרת תודה, תשומת לב, תמיכה, עצה, התעניינות וכדומה.

לכל ההתנהגויות הנ״ל ואחרות בסגנון דומה, סגל קורא הוכחה בלתי חומרית לאהבה, כי אין צורך בהשקעה של ״חומר״ כדי לבטא את רגש האהבה. במצבים כאלה יתכן ומצטרפת שיחת טלפון, כרטיס ברכה וכדומה ויש הסוברים שיש בזה אלמנט של "חומר". אין צורך לראות בזה הוכחה חומרית לאהבה, כי המרכיב הרגשי הוא החשוב יותר ויש לו משקל משמעותי בפרשנות הרגשית.

הכרת תודה – ”הוא מעריך את העמדה שלי, את ההתנדבות שלי כמד״א, וכמובן את חוש ההומור והשכל…"

תשומת לב – כפשוטו…

תמיכה – במילה תמיכה הכוונה היא לתמיכה חברתית ורגשית. למקבל התמיכה, לרוב יש תחושה כי הוא מוערך, אהוב ונותן התמיכה הוא חלק מקבוצה שתעמוד לצדו במצב של מצוקה או עת צרה. סגנונות נוספים לתמיכה חברתית הן: אוזן קשבת, תמיכה מקצועית ותמיכה רגשית.

ביטחון – בחור ובחורה בתהליך החיזור יצאו לטיול. הבחור בחר את המסלול ונתן תחושה לבחורה שהוא יודע לאן הוא הולך, מכיר היטב את המסלול ואפשר לסמוך עליו. הבחור הקרין ביטחון. הערב ירד ובני הזוג נתקעו באמצע המסלול. הבחור הצליח להוציא אותם מהמסלול. הוא צבר נקודות זכות אצל הבחורה היא מרגישה שאפשר לסמוך עליו והוא משרה תחושה של ביטחון. התחושה לא תתמקד ותצטמצם בטיולים. באופן טבעי הבחורה תכליל את תחושת הביטחון גם לאירועים אחרים שיתרחשו בעתיד. היא צודקת!!.

לכל ההתנהגויות הנ״ל ואחרות בסגנון דומה, סגל קורא הוכחה כלתי חומרית לאהבה, כי אין צורך בהשקעה של "חומר" כדי לבטא את רגש האהבה".

ד. ביטוי מילולי של אהבה

בני אדם במשך חייהם חשופים הרבה מאד למשפט "אני אוהב אותך". המילים נותנות ביטוי להרגשה פנימית של האוהב. מילות חיבה, כינויי חיבה, מכתבי אהבה, שירי אהבה מבטאים בדרכים נוספות את התחושות העמוקות של האדם האוהב והנאהב.

במחזמר "כנר על הגג" טוביה רוצה לשמוע מאשתו גולדה שהיא אוהבת אותו וכך מתקיים הדיאלוג :

– גולדה, את אוהבת אותי?

– אני מה?!?

– את אוהבת אותי?

– אם אני אוהבת אותך? זה בגלל חיתון הבנות וכל הצרות בעיר אתה מוטרד, אתה מיוגע..

– לך תשכב לנוח, אולי יש לך בעיות בקיבה..

– גולדה, אני שואל אותך משהו, את אוהבת אותי?

– אם אני אוהבת אותך? אוהבת אותי

– נו?!?

– עשרים וחמש שנה אני מכבסת את בגדיך, מבשלת לך אוכל, מנקה את ביתך, יולדת את ילדיך, חולבת את הפרה, למה לדבר על אהבה אחרי עשרים וחמש שנה?

– גולדה, הפעם הראשונה שנפגשנו הייתה ביום כלולותינו, הייתי מפוחד, התביישתי…

– גם אני.

– אבי ואמי אמרו שנלמד לאהוב זה את זה, ועכשיו אני שואל, גולדה האם את אוהבת אותי?

– אני אשתך

– אני יודע, אבל את אוהבת אותי?

– אני אוהבת אותו? עשרים וחמש שנים חייתי אתו, רבתי אתו, רעבתי אתו. עשרים וחמש שנה מיטתי מיטתו. אם זו לא אהבה, מהי אהבה?

– אם כך את אוהבת אותי.

– אני משערת שכן.

– אז גם אני משער שאני אוהבת אותך. בכל זאת אחרי עשרים וחמש טוב לשמוע את זה.

דיאלוג זה מוכיח שככל שיש ביטוי רגשי במילים ובמישור התנהגותי בקשר הבין אישי, התקשורת בין בני הזוג עשירה, מגוונת ומאפשרת הרגשת אינטימיות עשירה יותר.

ה. רגשות

בקטגוריה של רגשות בא לידי ביטוי הצורך של בני אדם אוהבים ונאהבים לדעת ולהרגיש שהצד השני מבין את עולמם הרגשי ובמקרים מסוימים יש גם הזדהות רגשית.

לשני כישורי חיים יש חשיבות גדולה בעולם הרגשי: היכולת של בני אדם להרגיש אמפתיה וסימפתיה.

אמפתיה – בני אדם מסוגלים להבין, לתפוס מה השני מרגיש מבלי להרגיש אותו רגש. באמפתיה אדם מבין בשכלו את הרגש של הזולת, כאילו הוא נמצא בנעליו הזולת. רק אם אדם שם את עצמו בנעליו של השני הוא יכול להתייחס אל האחר במלוא מובן המילה, ולגלות כלפיו את אנושיותו בכך שיוכל לספק את צרכיו הרגשיים של האחר.

היכולת לאמפתיה בתהליך של בחירה וחברות יכולה לתרום תרומה רצינית להעמקת הקשר הרגשי ולהרגיש נאהבים.

גבר ואישה נמצאים בשלב של חברות ותהליך של חיזור – האישה לומדת בסמינר למורים והגבר עובד כמתכנת ונמצא בשרות מילואים. ערב אחד יש לו חופשה ובא לבקר את חברתו. יש לו תכניות לבלות עמה כי זמן רב לא נפגשו. הוא הצליח להפתיעה והיא שמחה על ביקורו מאד. בקשתו לצאת לבילוי ולהיות ביחד נדחתה בעדינות כי חברתו צריכה להציג למחרת עבודה סמינריונית במסגרת לימודיה. הגבר היה מופתע מתגובתה ומאוכזב ניסה לשכנע אותה לדחות את תכוניותיה. "תגידי שחברך הגיע מן המילואים ולא התראתם הרבה זמן ותבקשי לדחות את הצגת העבודה.." החברה סירבה, אמרה לו שקשה לה לדחות את הצגת העבודה לה התכוננה הרבה זמן ורוצה שזה כבר יהיה מאחוריה. החבר ניסה לשכנע אותה שוב ולא הרפה. בחדר הייתה תחושה של מאבק וחוסר נעימות.

אם לגבר היו כישורי אמפתיה, הוא יוכל להיכנס לנעליה ולהבין את רגשותיה. עד כמה חשוב לה להציג את עבודתה והיה צריך להרפות מלכפות עליה את הבילוי. עליו להיות קשוב לצרכיה ולא רק לרצות לבלות עמה.

סימפתיה – יכולת להזדהות רגשית עם רגשותיו של השני. כאילו שני אנשים משקיפים בעניין, אבל במחוץ, זה על רגשותיו של זה ומרגישים את אותה רגש בעוצמה שווה. לדוגמא – שמחה משפחתית אצל אחד מבני הזוג נתפסת כשמחה משותפת והיא גורמת להתרגשות אצל שני בני הזוג. שני בני הזוג חווים את אותה חוויה ביחד ומרגישים את אותו רגש.

ו. ביטוי פיזי של אהבה

ההתניה הראשונה בקשר בין מגע פיזי ורגש האהבה מתקיים מיד לאחר הולדת התינוק. המחקרים מוכיחים שכבר בגיל צעיר מאד, מסוגל היילוד לחוש במגע העור. אמנם התינוק עדיין לא מבין את משמעות רגש האהבה,אך המגע הפיזי אם הוא בא בצורה הנכונה מצד אלה שמטפלים בו צריך לגרום לו להנאה. ליטוף, חיבוק ונשיקה וכל מגע פיזי אחר בגיל צעיר וגם בשלבים מאוחרים יותר של התפתחותו גורם להתנסות חיובית ומתמשכת כביטוי של קרבה, אכפתיות, דאגה, הנאה וכדומה..

בתפיסה היהודית, למגע הפיזי בחיי הנישואין יש עיגון מרכזי ומשמעותי, יחסי אישות (יחסי מין) בנשואים היהודים אינם דבר מותר בלבד כי אם חובה המעוגנת בחוק. חיי אישות הן לא רק בשביל קיום מצוות פרו ורבו (לידת ילדים), אלא יש בחובה השפעה חיובית לאינטימיות בהפיכת המשפחה ליחידה ייחודית המשלבת בקיומה גם תכנים רוחניים המספקים צרכים חומריים ופיזיים לכל אחד מחבריה. חשוב להדגיש בהדגשה יתרה כי במודל הרומנטי של סגל המונה שמונה קטגוריות לאהבה, הביטוי הפיזי הוא קטגוריה אחת מתוך השמונה. בני זוג נשואים יכולים לאהוב אחד את השני גם אם בגלל סיבה כלשהי השפה של הביטוי הפיזי אינו מתקיים ביניהם. בני זוג בוגרים מסוגלים לתעל את רגש האהבה לקטגוריות אחרות ולהמשיך בהעברת המסר לבן זוג השני שיש ביניהם רגש של קירבה ואהבה.

אותה דינמיקה של הימנעות ממגע פיזי בקשר, אפשר להכליל גם על בני זוג הנמצאים בתהליך של חיזור ורוצים לשמור על צניעות והימנעות ממגע. יש באפשרותם לבטא את אהבתם וקרבתם זה לזה בשאר הקטגוריות ובכך להרגיש את התעצמות רגש האהבה ביניהם.

הניסיון מלמד שככל שבני הזוג בתהליך הבחירה משתמשים במקסימום של קטגוריות לבטא את רגשותיהם, יש עוצמה יותר איכותית של קשר שמחזק את רגש האהבה.

שבע קטגוריות לבטא אהבה מספיקות דיו בשלב החיזור. בוודאי תהיה התרגשות נוספת ונדבך נוסף לאחר הנישואין בשעה שבני הזוג יצרפו את לאהבתם את הקטגוריה השמינית – החיבור הפיזי כביטוי לאהבה ביניהם.

ז. דמיון בערכים ובמטרות

בני זוג דווחו שאם יש להם תפיסת עולם דומה מבחינה דתית, ערכית, פוליטית וכדומה הם מרגשיים יותר קירבה ואהבה ביניהם. מוכרים גם לא מעט מקרים שבני הזוג שונים בתפיסת הערכיות שלהם ועדיין מסוגלים לחיות יפה ביחד. אך יש לדעת שהם במיעוט. דמיון בערכים דתיים ובערכים פוליטיים מאפשר לבני הזוג להרגיש שיש להם תכנים ערכים נוספים משותפים לשניהם והשיחה עליהם יוצרת תחושה של נינוחות. ישנם פחות קונפליקטים וגם אם אין הסכמה לכל דבר, עדיין הפערים לא מטשטשים את התחושה שאנו דומים. ובן הזוג מחזק את הרגשתנו שאנו צודקים בהשקפתנו הדתית והאידיאולוגית.

ח. שיחה והדברות – התחלקות ברעיונות וברגשות

התקשורת בחיי משפחה מושגת על ידי היכולת של חברי המשפחה להגיע להבנה עמוקה. לא מדובר רק שיחות סתמיות לשבת "סתם ולדבר". אלא תקשורת אמתית ממוקדת על העברה והתחלקות ברעיונות וברגשות.

ללא תקשורת בסגנון זה כמעט ואין אפשרות ליצור אינטימיות מעמיקה. אפשר להתקרב ולבנות עלם רגשי בין בני הזוג, רק אם הבחור והבחורה, גבר ואישה מוכנים להיפתח זה אל זה במילים, בשפת הגוף, בהתנהגות ובחשיפה רגשית ולאפשר לבן הזוג להציץ ולראות. להרגיש ולחוש כיצד מרגיש השני מנקודת מבטו.

שוב לזכור, כי התקשורת היא דו – סיטרית. אין די בכך שיודעים אנו להיפתח ולאפשר לשני להכרני, עלינו ללמוד גם להבין את השני כאשר הוא פותח את סגור לבו.

הבדלים בין גברים ונשים – ביחס לשמונה הקטגוריות של אהבה

הפסיכולוגיה המודרנית, מאז שנות ה-80 חוקרת את הדומה והשונה בין גברים ונשים בעולם הרגשי והתקשורתי, זה לאחר שבשנות ה-70 היה ניסיון להוכיח שאין הבדלים משמעותיים ביננו.

ד"ר דניאל שליט כפילוסוף, חקר את מעמד האישה ביהדות ובספרו "אור שבעת הימים " מציג תפיסה חדשנית ומעניינית בנושא המדובר. הוא מציג מושג חדש בשם – התכללות. התכללות הוא יחס שבו שניים השונים זה מזה מתחילים לשקף זה את זה, לכלול זה את זה הדדית. האחד כולל בתוכו את השני. בהתכללות מקבל כל אחד מהמינים אל תוכו מסגולות המין שכנגד ועם זאת שומר על שרשו הפתוח אל בוראו. כך שונים הזכר והנקבה זה מזה בתכנותם היסודית אבל הם מתפתחים לכלול זה את זה.

יוצא שככל שעובר הזמן וההתפתחות מתקדמת, מקבל האיש משהו מן הנשי והאישה משהו מן הגברי. בזה הפכו שניהם לעשירים יותר. אבל עדיין שורשיהם שונים והפוכים.

ההתפתחות המערבית, לדבריו, רואה את תהליך התדמות האיש והאישה ומסיקה שהשוני בניהם כבר נעלם או שלא היה שוני שורשי מעולם. אבל ההסתכלות הפנימית עדיין מוצאת בעומק את השורשים השונים – הממשיכים בכל זאת להתקיים. זהויות האיש והאישה נשארות קוטביות – אם כי ניגודיהן נתעדנו על ידי ההתכללות ההדדית. (דניאל שליט אור שבעת הימים, עמ 48, 70, 83)

הסיכום הקליני בעבודה עם זוגות ובסדנאות עם גברים ונשים מלמד על ההבדלים הבאים:

שלוש קטגוריות המובילות שבהן יותר קל לגברים לבטא אהבה וגם להכיר בכך שהצד השני אוהב אותם הן: פעילות משותפת, הוכחה חומרית לאהבה וביטוי פיזי של אהבה.

שלוש קטגוריות המובילות שבהם יותר קל לנשים לבטא אהבה וגם להרגיש קרבה ואהבה מבן הזוג הן: רגשות, הוכחה בלתי חומרית לאהבה ושיחה והידברות.

לאור עובדות אלה נראה שאכן ישנה בעיה אמתית שכל אחד מהמינים משדר את רגש האהבה בצורה שונה ומבקש לקבל אהבה בדרך אחרת.
לנשים נראה שגברים נמנעים מלבטא את רגש האהבה כפי שהאישה מצפה וחשות דחייה והרגשה שהבעל אינו אוהב אותה.
והגבר מרגיש שהאישה איננה קולטת את ביטויי אהבתו והדבר גורם לו לתסכול רב כי אינו מקבל הערכה על מה שהוא יודע לעשות יותר טוב.

בתהליך הבחירה – בני זוג לא מכירים מספיק אחד את השני כדי שיוכלו לשדר על אותו "גל". כל אחד מבני הזוג מביא "סמלים" של אהבה מניסיונותיו האישיים ולא תמיד ברור ובטוח שאלה הסמלים שמוכרים גם לבת הזוג. אמנם יש סמלים אוניברסליים שמוקבלים אצל רוב האוכלוסייה, אבל עדיין מומלץ בשלבים הראשונים של הקשר לבטא את הרגשות במילים, יותר מאשר בסמלים שלא יהיו ברורים לבן הזוג השני. "פספוס" בהבאת הסמל הנכון בזמן הנכון יכול ליצור מצבים מביכים שירחיקו ולא יקרבו את בני הזוג.

לכן יש חשיבות מרובה שכל אחד מהמינים ילמד על עולמו הרגשי של השני, סמליו על אהבה, על מנת לדעת כיצד לשדר ולקלוט את רגש האהבה בערוצים דומים.

אין צורך ולא צריך להיות שום כוונה לשנות את האחר, זה כמעט בלתי אפשרי וזה גם יהיה בניגוד לבריאה הטבעית של בני האדם. מודעות יותר גבוה אצל שני הצדדים יצמצם את הפערים ביניהם במצבי זמן נתונים שבהם בני הזוג ירצו לפתח את האינטימיות שביניהם. לאור זה, יש להניח שבחיי יום יום, כל אחד מהמינים יתפקד באופן טבעי, מבלי שכל הזמן לא מבינים אותו, תחושת דחייה, איום מנטישה וכדומה.

סיכום – למה אני אוהב את המודל של סגל?

יש לי חיבה מיוחדת למודל של סגל וצר לי מאד שהוא לא הצליח להשלים את עבודתו כיוון שנפטר בגיל צעיר. מודל של סגל יחודו בגלל המחשתו המעשית והממוקדת המסבירה את תופעת רגש האהבה. מצאתי שהמודל מאד יעיל בעבודתי עם זוגות כאשר הם מנסים לבדוק את עצמם איזה איכויות של רגש האהבה הם מקיימים בזוגיות שלהם.

בהרצאות ובסדנאות עם בנים ובנות בגיל ההתבגרות, או עם גברים ונשים טרם נישאו, המודל מאפשר לבחון עד כמה הם מביאים לקשר את מקסימום המיומנות של ביטוי קרבה ביניהם בשעה שהם מתחילים להרגיש רגש אהבה בקשר הבין האישי. בני אדם מחפשים ציוני דרך, כדי לדעת עד כמה הם מבטאים נכונה את אהבתם לאחר ועד כמה הם מרגשים נאהבים.

הניסיון מלמד שככל שבני הזוג הנשואים משתמשים בעוצמות גבוהות בביטוי רגש האהבה בכל אחת מהקטגוריות כדי לבטא את אהבתם, בני זוג ירגישו שביעות רצון גבוהה הנישואין. שימוש חלקי בקטגוריות, תתן איכות יותר נמוכה בקשר הנישואין, אבל עדיין בני הזוג יכולים לראות עצמם כאוהבים זה את זה.

אצל זוג נשוי ששומרים על הלכות נידה, בתקופת הריחוק, אין ביטוי לאהבתם על ידי קרבה פיזית, אך כולי תקווה בשבילם שהם לא מרגישים שהפסיקו לאהוב… גם בעזרת שבע הקטגוריות האחרות ניתן לבטא אהבה ועדיין לשמור על איכות הקשר.

אצל בני זוג בתהליך הבחירה, בוודאי חשוב להרגיע שאפשר להרגיש ולבטא אהבה כלפיי האחר ולהרגיש נאהבים גם אם שומרים בצורה מוחלטת על נגיעות והלכות צניעות.

מאמר זה מתוך: חוברת מאמרים בנושא חינוך לחיי משפחה בעולם של תמורות. בהוצאת מכון ליברמן – רמות שפירא.

יצירת קשר